2016 – Het jaaroverzicht van Alain Van Den Broecke

Traditiegetrouw is december de maand waarin we terugblikken op het voorbije jaar. Bij TienenTroef is dat niet anders. Tot aan het nieuwe jaar stellen wij de komende weken elke dag een van onze medewerkers aan jullie voor, aan de hand van haar/zijn antwoorden op onze TienenTroef Eindejaarsvragen. Vandaag is dat onze hoodredacteur en blogger Alain Van Den Broecke.

Wat vind jij de belangrijkste gebeurtenis, evolutie of trend van het voorbije jaar?

De aanslagen in Brussel, de staatsgreep en de onophoudelijke aanslagen in Turkije, de Brexit en Nigel Farage, de 50 dodelijke slachtoffers van de schietpartij in holebinachtclub Pulse in Orlando, de slachtoffers van de gruwelijke aanslag in Nice, de verkiezing van Trump, …

Als leerkracht geschiedenis en cultuurwetenschappen moet ik aan jonge mensen van 13 tot 16 jaar uitleggen dat ze niet in angst moeten leven en dat het zinvol is om te blijven streven naar een inclusieve samenleving die gebaseerd is op respect en samenwerking. Als vader van een tweeling van 2 jaar oud moet ik hopen dat ik daarin gelijk heb.

Wat vind jij dé gebeurtenis van het jaar in Tienen?

ParkLife en de lancering van de stadsblog natuurlijk.

Wie is voor jou de persoonlijkheid van het jaar?

Ik neem nog eenmaal mijn hoed af voor alle helden die zijn heengegaan: David Bowie, Alan Rickman, George Martin, Prince, Leonard Cohen, …

Wat is jouw beste/slechtste tv-moment van 2016?

Beste: Ik ben iemand die series opneemt en dan gaat bingewatchen: ’Okkupert’ en ‘Outcast’ waren de absolute toppers.

Slechtste: Alle georkestreerde zogenaamde reality-tv in de stijl van ‘Komen Eten’.

Wat vind jij het beste boek, de beste film, het beste toneelstuk/concert en het beste muziekalbum van 2016?

Boek: Ik heb een boekenkast vol boeken waaraan ik nog moet beginnen. De intrede van social media heeft mijn leescultuur ernstige schade toegebracht. Dat is alvast een voornemen: minder schermen, meer boeken!

Film: De laatste film die ik in de bioscoop zag was ‘Star Wars – The Force Awakens’ en die heb ik als Star Wars-fan best gesmaakt.

Concert: 1. Christine and the Queens (Lokerse Feesten), 2.Richard Ashcroft (Lokerse       Feesten) en 3. Balthazar (Suikerrock).

Beste Muziekalbum: ‘These People’ – Richard Ashcroft.

Wat heb je het voorbije jaar geleerd?

Het is tegenwoordig moeilijk om gewoon tevreden te zijn. Er zijn te weinig uren in een dag om alles te doen wat je wil doen: gezin, werken, hobby’s, sporten en een lekker druk sociaal leven. Niet haalbaar, en dat toch nastreven blijkt, zo leerde ik dit jaar, ontzettend slecht voor de gezondheid.

Wat is jouw goede voornemen voor 2017?

Goh, alle stereotiepe klassiekers: weer wat meer sporten, beetje gezonder gaan leven, werk maken van al die ongelezen boeken in de boekenkast en een succes proberen te maken van onze stadsblog TienenTroef.

Wat mag er voor jou gebeuren in Tienen in 2017?

Ik denk dat Tienen vooral moet doordoen zoals het bezig is. Alle nieuwe initiatieven die onze stad op de kaart plaatsen, zullen de komende jaren alleen maar aan kracht winnen. Dus meer ParkLife, meer DoK van Tienen, meer TienenTroef, etc.

Wie moeten we in 2017 zeker interviewen?

Nu het nog kan moeten we de laatste generatie leerkrachten in beeld brengen die werken in het voormalige O.- L.- Vrouwecollege. Een eeuwenoude school die vergroeid is met de Tiense geschiedenis maar die vanaf volgend jaar helemaal leeg komt te staan.

Wie wens je wat toe voor 2017?

Iedereen: veel gezond verstand, veel verdraagzaamheid, veel humor en veel leergierigheid.