2016 – Het jaaroverzicht van Sylvie Uyttebroek en Daniel Camu

Traditiegetrouw is december de maand waarin we terugblikken op het voorbije jaar. Bij TienenTroef is dat niet anders. Tot aan het nieuwe jaar stellen wij de komende weken elke dag een van onze medewerkers aan jullie voor, aan de hand van haar/zijn antwoorden op onze TienenTroef Eindejaarsvragen. Vandaag is dat ons bloggerkoppel Sylvie Uyttebroek en Daniel Camu.

Sylvie: Er is veel gebeurd dichtbij en ver van huis. De aanslagen in Zaventem, Trump die tot president-elect is verkozen, het proces van Gary Fettke en dat van Tim Noakes en heel wat idolen uit mijn jeugd die 2016 niet overleefd hebben.

Daniel: De dood van enkele belangrijke mensen in de muziek- en filmwereld: David Bowie, Prince, Leonard Cohen, Gene Wilder en Alan Rickman.

Wat vind jij dé gebeurtenis van het jaar in Tienen?

Sylvie: Er waren enkele leuke activiteiten: ‘Boerderij in de stad’ en ook nu de kerstmarkt. Zeer leuk gedaan.

Daniel: Het gevoel dat veel mensen zich inzetten om leuke initiatieven te organiseren in Tienen zoals de kerstmarkt, maar ook de boerderij in de stad en natuurlijk de geboorte van onze blog.

Sylvie: Tim Noakes. Hij vecht tegen de gevestigde en door de voedingsindustrie gesubsidieerde orde. Zijn foundation redt levens en zal hopelijk ook een mentaliteitswijziging bij de overheden teweegbrengen.

Daniel: Rechter D’Hondt: keihard maar keirechtvaardig.

Wat is jouw beste/slechtste tv-moment van 2016?

Sylvie: Ik kijk eerlijk gezegd nooit passief tv.  Ik verslind wel films en tv-series en die zijn dan ook allemaal on demand of online. Beste : ‘Saturday Night Live’ met Alec Baldwin als Trump. Slechtste : ‘The Locker Room Banter’ van Trump & al het Brexit gedoe.

Daniel: Beste: ‘Stranger Things’ op Netflix. Slechtste: het jaarlijkse Eurovisiesongfestival.

Wat vind jij het beste boek, de beste film, het beste toneelstuk/concert en het beste muziekalbum van 2016?

Sylvie: Boek : Deze heb ik in 2016 opgepikt:  ‘Natuurlijk! Zonder suiker kookboek’ en ‘De suikervrije keuken’. Alhoewel dit op het eerste zicht ordinaire kookboeken lijken, zijn het vrij informatieve pamfletten doorspekt met recepten. Toneelstuk: Wel nog eind 2015: ‘Moord op de Orient Express’ van Loge 10. Net iets minder sterk dan ‘The Elephant Man’ dit jaar. Concert : Ik ben in 2016 niet naar een concert geweest. Laatste was Fear Factory in december 2015. Ik kijk al uit naar Graspop volgend jaar en de Say10 tournee van Marilyn Manson. Muziekalbum : ‘Suicide Squad’ Official Sound Track, ‘Echoes of the Tortured’ van Sinaenum en ‘The Electric Warlock Acid Witch Satanic Orgy Celebration Dispenser’, de nieuwe Rob Zombie.

Daniel: Film: ‘Suicide Squad’. Concert: David Gilmour op Suikerrock. Muziekalbum: Twenty One Pilots ‘Double-Sided’.

Sylvie: Dat ik eigenlijk veel cardio doe tijdens het pendelen, veel te weinig slaap en best wat meer mag ontspannen. Mijn Apple watch liegt niet en daar ben ik blij om.

Daniel: Dat er heel wat sportief talent is in Tienen.

Sylvie: Minder werken, meer slapen, meer sporten en meer ontspannen ook.

Daniel: Opnieuw gezonder eten.

Sylvie: Minder bescheidenheid en meer fierheid bij de inwoners van onze stad.

Daniel: Heel veel leuke dingen en leuke events.

Sylvie: Een willekeurige pendelaar.

Daniel: Giamba van de Italiaanse Winkel, een meesterchef en schilder!

Sylvie: Wat ik elk jaar iedereen waar ik van hou, toewens: dat een deel van je dromen uitkomen zodat je nog veel hebt om naar uit te kijken de komende jaren.

Daniel: Ik wens de hele wereld, ondanks de keuzes die er gemaakt worden, wat meer vrede en vreugde toe, verpakt met liefde.