Eind juni pakte CC De Kruisboog uit met een programmatie om “U” tegen te zeggen. Het nieuwe cultuuraanbod bestaat uit niet minder dan 62 avond- en 11 familievoorstellingen. En omdat je onmogelijk al deze voorstellingen kunt meepikken, maken we het jou heel gemakkelijk. Want als er één voorstelling is die je ab-so-luut gezien moet hebben, is het “Tweestrijd” wel, op zaterdag 28 oktober in de polyvalente theaterzaal.

Verschillende leeftijdsgroepen in onze maatschappij worden geconfronteerd met ‘altijd sneller, beter en efficiënter’ om op die manier een leven te leiden (lijden?) dat past in de verwachtingen die onze maatschappij ons inpraat. In deze voorstelling, geïnspireerd door het werk van Edward Hopper, worden twee personen tegenover elkaar gezet en communiceren ze met elkaar alsof ze de wedstrijd van hun leven spelen. De ander is sneller, beter en efficiënter. Maar wie is ‘de ander’?

TienenTroef sprak met Piet van Dycke en broer en zus Jonas en Nele Vermeulen (2/3de van een drieling) van dOFt, het Collectief achter Tweestrijd.

Collectief dOFt, spreek ik het juist uit?

Piet: Je spreekt het uit als ‘d of t’, met de “d” van dans en de “t” van theater. Want vaak twijfelt het publiek bij onze voorstellingen over de exacte discipline: is het nu dans of theater? Onze voorstellingen zijn steeds een combinatie van beiden, maar het is wel zo dat telkens één discipline primeert. We creëren voorstellingen met onze eigen ‘spellingsregels’: dans, theater en alle tussenvormen.

Hoe is Collectief dOFt ontstaan?

Jonas: Piet en ik hebben een geschiedenis bij productiehuis fABULEUS. We kennen elkaar dus al een tijdje. Mijn zus Nele en ik zijn allebei gefascineerd door theater en zijn er beiden ook heel actief mee bezig. De goesting om samen iets te doen groeide sterk, dus hebben we in juli 2016 de handen in elkaar geslagen en dOFt opgericht.

Vanwaar de focus op dans en/of theater?

Nele: We vinden dat beide disciplines elkaar aanvullen en versterken. Ikzelf ben actrice en studeerde begin dit jaar af aan het RITCS in Brussel, waar ik drama/spel volgde.

Jonas: Ik werk eigenlijk halftijds als paramedicus in UZ Leuven. De andere helft van de tijd ben ik professioneel aan het werk als acteur en regisseur. Ik geef net als Nele ook toneelles. Theater is altijd al een belangrijk deel van ons leven geweest.

Piet: Ik zit momenteel in mijn laatste jaar ‘Bachelor Choreography’ aan de Fontys hogeschool voor de kunsten in Tilburg (Nederland).

 

Wat is dan jullie link met Tienen?

Jonas: Piet is die link, hij is afkomstig van Tienen.

Piet: Ik ben geboren en getogen in Tienen. Ik ben ook altijd naar circusatelier Salto geweest, waar ik nu ook zelf les geef.

Jonas: dOFt is officieel gevestigd in Tienen. En sinds wij Piet kennen, komen we natuurlijk ook regelmatig in Tienen (lacht).

Hoe schrijven jullie de voorstellingen?

Jonas: Nele en ik hebben de tekst van Tweestrijd samen geschreven. Samen schrijven gaat voor ons heel vlot, want je vervolledigt en inspireert elkaar. Het is wel zo dat een dOFt-voorstelling bijna niet op voorhand te ‘schrijven’ is. Het is een creëerproces met vallen en opstaan, uitproberen, schrappen en heropbouwen. We hebben ook alle drie een verschillende visie, die soms botst, maar dat is een sterkte: daardoor ontstaan de interessantste ideeën.

 

Wat typeert jullie genre?

Piet: Absurditeit, taal, beweging en beeld zijn vaste ingrediënten die telkens terugkomen. We vinden het belangrijk dat mensen zich erin herkennen. We maken geen ‘verhalen’. We willen vernieuwend zijn, maar toegankelijk blijven. Nieuwe spelling, maar dezelfde taal.

Nele: Onze voorstellingen zijn heel beeldend. Ook humor is een onmisbaar aspect. Een juiste dosis humor zonder dat het de voorstellingen ‘grappig’ maakt, dat is een van de aspecten van een echte dOFt-voorstelling.

Jonas: We focussen ook heel erg op de beleving en ervaring van het publiek. We zijn in onze voorstellingen op zoek naar een connectie met de toeschouwers. Wel altijd op een unieke manier, nooit letterlijk.

Waarover gaat Tweestrijd?

Nele: Tweestrijd gaat over twee personen die de wedstrijd van hun leven spelen binnen een maatschappij waar mensen continu druk van buitenaf voelen. Dat resulteert in individuen die altijd maar meer en beter willen. De enige focus ligt op presteren. Alsof ‘het leven leven’ een competitie is waarin je het beste moet laten zien van jezelf.

Jonas: Er worden ons zoveel onuitgesproken regels opgelegd: een goede opleiding resulteert in een degelijk diploma waarna een deftige job komt. Daarnaast best snel een goede partner vinden en twintig hobby’s beoefenen. Je moet in heel wat uitblinken of je stelt niets voor. Het is moeilijk hier als mens aan te ontsnappen. Vaak vangt het ons onbewust. Alsof een externe stem je zegt wat je moet doen, zonder dat je beseft dat je niet meer voor jezelf denkt.

Piet: Tweestrijd is een theatervoorstelling, maar het zou geen dOFt-voorstelling zijn als er geen dans in zou zitten. Het is heel dynamisch en er zitten veel bewegingsstukken in. Verder focus ik vanuit mijn danservaring op de vormgeving.

 

Vlotten de voorbereidingen?

Nele: In februari zijn we gestart met de voorbereidingen en in september gaat Tweestrijd in première. We hebben heel hard gewerkt en zijn heel tevreden over waar we nu staan.

Jonas: De repetities verlopen vlot. Veel willen we er nog niet over kwijt, maar we kunnen wel al zeggen dat Tweestrijd een unieke ‘dOFt’ ervaring zal worden.

Toekomstplannen?

Piet: Ja, we hebben nu drie dOFt-producties lopen, die nog verder spelen komend theaterseizoen. Daarnaast willen we heel graag samenwerken met productiehuizen, nieuwe voorstellingen creëren en onszelf blijven uitdagen.

Nele: Naast acteren geef ik theaterles en regisseer ik jongeren met zelfgeschreven theatervoorstellingen. Mijn passie doorgeven aan kinderen en jongeren en hen daardoor zien openbloeien vind ik fantastisch. Een soortgelijke werking binnen dOFt uitbouwen hoort ook nog tot onze toekomstplannen.

Jonas: De toekomst ziet er goed uit. Er bruisen echt nog honderden ideeën in onze hoofden en er staat nog heel wat op til.

Tweestrijd wordt gemaakt in het kader van EIGEN KWEEK, een platform voor talentontwikkeling in Vlaams-Brabant door samenwerking tussen 9 verschillende culturele centra.

Auteur: Britt Sterckx

Fotografe: Lotte Hendrickx

Facebookpagina dOFt: https://www.facebook.com/collectiefdoft/

Website: http://www.doft.be/home

Tickets voor de voorstelling van 28 oktober in Tienen via de website van CC De Kruisboog: https://dekruisboog.tienen.be/collectief-doft—tweestrijd-2