Costa Komma: de beste pop-up bar van Tienen en omstreken. Punt.

Costa Komma zorgt voor verfrissing tijdens de zomermaanden

Soms kom je zo van die pop-up bars tegen waarvan je denkt: “bleef deze maar”. Dat het concept gewoon ZO hard klopt met de plek, dat het gewoon ZO jammer is dat het slechts van tijdelijke aard is.

Gelukkig staat Costa Komma er – na een succesvolle eerste editie vorig jaar – deze zomer weer. Bemand door twee sympathieke kerels die klaar zijn om gans Tienen in zomerse sferen te brengen. Aloha biercocktails, Hugo’s, strandstoelen en loungemuziek. Ben je klaar voor die mooie zomer?

Jarno Vrancken (Tienenaar, 27 jaar) en Milan Pieteraerents (Gentenaar, 23 jaar) zijn de twee creatievos en barmannen van Costa Komma. De voorbije weken palmden ze de Loods (Ooievaarsstraat) in met hun mobiele café. TienenTroef ging iets drinken met deze jonge ondernemers.

First things first: Wat is jullie link met onze stad?

Jarno: Ik ben hier geboren en woon al m’n hele leven in Tienen. Behalve tijdens m’n hogere studies. Die heb ik in Gent afgerond, waar ik Milan leerde kennen. Na mijn studies ben ik nog twee jaar in Gent blijven hangen. Sinds drie jaar woon ik terug in Tienen.

Milan: Zelf ben ik Gentenaar, waar ik tot voor kort grafisch ontwerp studeerde. Daar leerde ik Jarno kennen. We zitten allebei bij de KSA, iets wat voor ons beiden een belangrijk deel van ons leven is. Voor de opening van de pop-up bar had ik geen band met Tienen, behalve Jarno, dan.

Hoe zijn jullie dan op het idee gekomen om een pop-up bar in Tienen te starten?

Milan: Ik was mijn jaarlijkse vakantiejob beu. Toen we vorig jaar samen in mijn thuisstad Gent een pop-up bar bezochten, zei ik tegen Jarno: “hoe zalig zou het zijn om DIT tijdens de zomermaanden te doen als bijverdienste”. Die sfeer en gezelligheid, zo origineel.

Jarno: Ik zag onmiddellijk potentieel in het idee, alleen stond ik wat kritisch tegenover Gent. In Gent is er al veel verzadiging op het vlak van pop-up bars en leuke cafés, wat het moeilijker zou maken om ertussenuit te springen. Daarnaast leek Tienen ons financieel haalbaarder dan Gent. Vergelijk de huurprijzen maar eens.

En dus gingen jullie op zoek naar manieren om jullie idee te verwezenlijken?

Jarno: Ik zit in de Tiense jeugdraad en wist waar ik mijn idee moest voorleggen. Eind mei 2016 gingen we naar ‘t stad. We hoopten toen op 24 juni, een maand later dus, van start te gaan. Twee dagen voor die datum kregen we groen licht. Dus hebben we ons moeten haasten om alles tijdig in gereedheid te brengen. Gelukkig kregen we veel hulp van Bernard Vandereyken.

Milan: Ja, we zijn ontzettend blij dat Tienen ons deze kans gegeven heeft. En dat we ondersteund werden tijdens de opstart. Ook nu krijgen we nog regelmatig voorstellen, bijvoorbeeld toen we de Loods als locatie voor onze bar aangeboden kregen. Dat vonden we vree wijs.

Toen we vorig jaar samen een pop-up bar bezochten, zei ik tegen Jarno: “hoe zalig zou het zijn om DIT tijdens de zomermaanden te doen als bijverdienste”.

Waren jullie bang voor de Grand Opening van jullie pop-up bar?

Milan: Vooral mijn ouders hadden schrik, want ik liet mijn vakantiejob waar ik al 6 jaar lang werkte zomaar vallen. En natuurlijk was ik zelf ook zenuwachtig. Ik kende Tienen nog niet zo goed en wist niet wat ik verwachten moest. Maar de opkomst was massaal en de reacties super positief.

Jarno: Dat boezemde ons meer vertrouwen in. In het begin was het nogal chaotisch, want het moest allemaal snel gaan. Nu zijn we beter georganiseerd.

Hoe zijn jullie op de naam Costa Komma gekomen?

Milan: Oorspronkelijk wilden we op het pleintje voor de bibliotheek een strand met strandstoelen aanleggen, zodat mensen die uit de bib komen onmiddellijk hun boek kunnen lezen voor onze bar. Het strand is er uiteindelijk niet gekomen, enkele strandstoelen wel. We wilden een zomers gevoel creëren. Vandaar het woord Costa (= kust). Een komma is een leesteken en rustpunt binnen de literatuur, wat ook weer naar de locatie voor de stadsbibliotheek verwijst. En een rustpunt is wat we onze bezoekers willen aanbieden. Een plaats waar je je even geen zorgen hoeft te maken.

Jarno: Bovendien kunnen we met Costa heel wat leuke woordspelingen maken. “Costa zoveel?”, bijvoorbeeld.

Hoe ziet jullie publiek eruit?

Milan: Jonge mensen, maar ook opvallend veel oudere mensen. Zeventigers die gezellig met de kaarten spelen, gezinnen met kindjes, dertigers, vijftigers, alles ertussenin en erbuiten.

Jarno: Het publiek is heel divers. En dezelfde mensen komen regelmatig terug, waardoor je sneller een band hebt. Heel wat mensen komen gezellig babbelen aan de toog, zo sta je dichter bij de mensen.

Milan: Tienen is een relatief kleine stad, wat maakt dat je de mensen snel leert kennen. Zeker wanneer ze regelmatig terugkomen. Bezoekers van onze pop-up bar herkennen ons wanneer we niet aan het werk zijn en bijvoorbeeld op de trein zitten, en komen dan bij ons zitten. Dat is fijn.

In welke mate speelt de locatie een rol voor jullie omzet?

Milan: De Loods was superfijn om te doen, maar er passeert niet veel volk. Ondanks de centrale ligging. We moesten telkens veel moeite doen om de mensen tot daar te krijgen. Op het pleintje voor de bibliotheek heb je meer toevallige passanten Mensen die de bib verlaten, of ons zien staan vanop de Grote Markt.

Jarno: Op de Bloesemfeesten en de Tiense kerstmarkt hebben we ook al gestaan. We hadden verwacht dat jenevers het goed zouden doen op de kerstmarkt, maar uiteindelijk hebben we veel Hugo’s verkocht. Dit was ook onze populairste drank afgelopen zomer.

Ik heb jullie kaart bekeken en origineel bevonden. Biercocktails met Hoplinter, onder andere.

Milan: Sinds vorig jaar zie je her en der Hugo’s opduiken. Die verkopen we sinds vorig jaar in onze bar. Hugo was meteen een hit en onze bestverkopende drank. We hadden nooit verwacht dat dit drankje zo populair zou zijn! Een Hugo is een verfrissende cocktail met vlierbloesemsiroop, cava, limoen en munt.

Jarno: En er staan nog andere dranken met mannelijke namen op de kaart. Zoals een Bart, een biercocktail met Hoplinter Climax en limoncello. Of een Ron, ook met Hoplinter Climax en rabarberocello. De mannen van Hoplinter hebben deze cocktails speciaal laten samenstellen en van Serge kregen we de primeur om ze te verkopen. Echte aanraders.

Komen jullie goed overeen als zakenpartners?

Milan: Voor 90% komen we overeen, al botst het weleens. We hebben – gelukkig maar – allebei andere sterktes en zwaktes. Jarno is mede door zijn job bij het nationaal secretariaat van de KSA heel sterk met cijfers, terwijl ik me liever bezighoud met reclame en promotie. Zo vullen we elkaar goed aan.

Jarno: Het lijkt me normaal dat je het niet altijd eens bent met elkaar, maar dan zoeken we een oplossing die we beiden oké vinden. Uiteindelijk vinden we altijd een gulden middenweg.

Wat zijn jullie favoriete plekjes in Tienen?

Milan: Het stadspark vind ik een leuke plek, vooral wanneer er iets te doen is. De eerste editie van het HAP Foodtruck Festival, vorig jaar in Tienen, vond ik echt super. Ik kijk al uit naar de komende editie.

Jarno: De Paterskerk, ik woon er vlak naast en vind het een ontzettend mooie plaats. Verder zitten we ook graag in het Zwak Moment, Het Wiel en De Aflaat.

Wat kan er verbeteren in Tienen?

Milan: Toen ik voor het eerst in Tienen kwam, kreeg ik een saaie en eenvoudige indruk. Sinds vorige zomer heb ik gemerkt dat er heel veel in beweging is, dat er iets leeft. Maar wat mij betreft mogen er nog zo’n initiatieven komen. Tot twee maanden geleden verbleef ik in Bangkok, een heel diverse stad, van ontzettend luxueus tot arme stad. Sommige mensen hebben niet veel en doen toch waar ze zin in hebben. Ze proberen er het beste van te maken. Dat bewijst dat je niet veel nodig hebt om initiatief te nemen. Organiseer iets en durf gewoon.

Jarno: Er is veel goeds aan het gebeuren. De burgers nemen meer initiatief en krijgen meer ondersteuning van het stadsbestuur. Vroeger was Suikerrock het hoogtepunt van het jaar, omdat er voor de rest gewoon niet veel gebeurde. En als er al eens iets georganiseerd werd, bleef het niet hangen. Dat is nu aan het veranderen. Tienen heeft naar mijn mening nood aan ondernemers die durven een eigen zaak te starten. Nu zijn er niet zoveel originele zaken. Moesten al enkele toffe mensen hun eigen zaak starten, zou dat andere mensen engageren om dat ook te doen. En zo kan Tienen een nog fijnere stad worden. Waardoor de mensen niet meer zouden vluchten naar andere steden.

Hoe zien jullie de toekomst voor Costa Komma?

Milan: We dromen allebei van een vast locatie. Ik zie bijvoorbeeld een conceptstore, waarin meerdere zaken zich vestigen, volledig zitten. De pop-up die we nu hebben verhuist regelmatig, waardoor niet iedereen altijd weet waar we staan. Bovendien denken we dat een vaste locatie kan leiden tot minder drempelvrees bij sommige mensen. In de Loods hebben we twee keer een fuif proberen te organiseren, waar telkens veel volk op afkwam, maar de mensen durfden niet te dansen. We vermoeden dat dit te maken heeft met de ongewone locatie, die wat onwennig aanvoelde.

Jarno: Het loopt altijd beter en beter. Vorig jaar was het nog wat zoeken, zeker omdat de opstart zo snel moest gaan. Nu spreken veel mensen ons aan en zeggen ze dat ze het een heel tof initiatief vinden. Dat geeft ons het gevoel dat we goed bezig zijn, als twee jonge gasten. Verder hopen we ook dit jaar goed te draaien. Een vaste locatie is zeker een optie. Dit zou ook de communicatie naar de bezoekers vergemakkelijken. Partnerschappen met andere Tiense zaken, zie ik ook zitten. We merken dat andere horecazaken ook willen initiatieven nemen en we staan te springen om met hen in zee te gaan.

Hoe ziet het programma van de zomerbar aan de bibliotheek eruit?

Jarno: Het programma vind je op onze Facebookpagina, Instagram en website. We plannen onder meer een barbecue, filmavond, spelletjesavond, enzoverder.

Milan: We hopen in ieder geval dat het weer heel goed meevalt en kijken ernaar uit om komende zaterdag het gezelligste zomerterras in Tienen te openen!

Auteurs: Britt Sterckx & Kim Rutten
Fotografie: Milan Pieteraerents

Website Costa Komma
Facebook Costa Komma
Instagram Costa Komma