Philippe Lismont (34) uit Landen is leerkracht geschiedenis en leerde zichzelf de kunst van het zuurdesembrood bakken aan. Sinds 4 augustus baat hij zijn eigen pop-up BRUT uit in het Oud College, waar hij op dinsdag en vrijdag een hele dag zijn ambachtelijke broden verkoopt en op zaterdag een halve dag. TienenTroef-reporter Britt Sterckx ging de geur van heerlijk vers gebakken brood opsnuiven.
Philippe, hoe ben je ooit begonnen met het bereiden van zuurdesembrood?
Zo’n drie jaar geleden ben ik beginnen experimenteren in onze keuken: ik stak kommen vol deeg en een pizzasteen in de oven. Iets later kon ik dankzij de komst van een klein steenoventje naar de kelder verhuizen. Wat ik maak is 100% handwerk en heb ik volledig op mezelf geleerd, volgens de traditionele recepten.
Zuurdesem is aan een opleving bezig, maar helaas respecteert niet iedere bakker de authentieke bereidingswijze. Het is immers een proces dat heel veel moeite vergt. En die moeite loont. Voordat je een desembrood kunt gaan maken, moet je eerst een desemstarter maken, die minder snel rijst dan gist. Daarvoor heb je een goede planning nodig. Desem is een zelf gefermenteerde micro-organisme, waarbij de smaak van je werk in het eindproduct te proeven is.
Waarom heb je besloten je eigen pop-up te openen?
Op drie jaar tijd leer je de producten en techniek kennen en word je alsmaar beter. Dat is ook mijn familie- en vriendenkring niet ontgaan. De interesse werd groter: hoe langer hoe meer trokken ze aan mijn mouw en vroegen ze of ik ook voor hen broden wilde bakken. Zo is de bal aan het rollen gegaan. Ik wilde echter niet zomaar in een donker gat springen en alles opgeven voor een fysiek pand. Dat zou te risicovol zijn.
Begin 2018 contacteerde ik David Titeca van het Oud College, nadat ik een reportage op ROB-tv had gezien. Ik vond het pop-up concept ideaal om laagdrempelig te starten en mijn zaak uit te proberen. Voorheen werkte ik voltijds, nu sta ik nog 60 procent in het onderwijs. Tweeënhalve dag per week ben ik aanwezig bij BRUT. Op dinsdag en vrijdag telkens een volledige dag, en dan zaterdag tussen 9u en 12u.
Als ik het goed begrijp verkoop je dus maar één soort brood in je winkel?
Ik hou het bewust kleinschalig. Enerzijds om het mezelf eenvoudig te maken, anderzijds omdat ik ervan overtuigd ben dat je beter 1 goede soort aanbiedt, dan 20 verschillende maar geen enkele die echt lekker smaakt. Bovendien werk ik uitsluitend met lokale, eerlijke en duurzame producten.
Soms bied ik ook soep aan, die artisanaal bereid wordt door een vriend van me. Weldra kan je ook boterhammen afhalen in mijn pop-up, belegd met lokale producten. Ik overweeg om de producten Melkerhei aan te bieden in mijn pop-up. Zij staan bekend om hun pure zuivelproducten, die gemaakt worden met veel passie. Dat sluit perfect aan bij mijn visie.
Waarom heb je voor de naam BRUT gekozen?
BRUT, zoals in: robuust, stevig, grof, authentiek. Mijn broden zien er niet zo afgelikt uit als bij een andere bakker. Ze worden volgens de traditionele recepten gemaakt en bevatten enkel meel, water, zout en warmte. Niks gist, broodverbeteraar, suiker of vet. En heel veel tijd en geduld. Verder verwijst BRUT ook naar champagne, een product dat een gelijkaardig fermentatieproces ondergaat.
Hoe reageren de Tienenaren op je baksels?
De reacties zijn enorm positief. Naast veel sporadische bezoekers, beschik ik inmiddels over een vast cliënteel. De mensen blijven terugkomen. Vooral dinsdag is een topdag, want dan passeren er veel marktgangers.
Wat zijn je plannen na deze pop-up?
Al zeker tot en met juni 2019 zal ik de pop-up blijven uitbaten. Na dit schooljaar ga ik evalueren hoe het verlopen is. En dan zijn er verschillende opties mogelijk.
Facebookpagina BRUT
Website BRUT (bestellingen mogelijk)
Fan van onze artikels? Wil je dolgraag bijdragen aan het voortbestaan van onze bescheiden blog?
Steun ons en blijf wekelijks van de gekste, meest inspirerende en boeiendste verhalen uit onze mooie stad genieten!
Tekst: Britt Sterckx
Foto’s: Annemie Verboomen
Eindredactie: Larisa Reniers