Debat Deel 2: Funshoppen of Runshoppen in Tienen?

Op 4 mei verzamelde TienenTroef 10 experten voor een debat over handelen en ondernemen in Tienen. Gisteren legden wij de eerste vraag aan het panel voor. Vandaag bespreken de mogelijkheden van Tienen als stad voor ‘funshoppers’ of ‘runshoppers’.

  • Luc Ardies: (Pikt in) Dat is de grote uitdaging voor de toekomst. Wij zitten met een gesatureerde markt. België is koploper op Europees vlak in winkeloppervlakte en aantal winkels per capita. Wij krijgen te maken met polarisering: de klant wil heel lage prijzen OF heel hoge kwaliteit, kleine speciaalzaken OF grote internationale ketens. De stad staat dus voor een keuze: Hoe gaat Tienen zich profileren? Als shoppingstad? Dan moet je een totaalpakket kunnen aanbieden met heel veel aanbod: winkelcentrum, horeca, cultureel aanbod,…. Of kies je voor een doelgerichte manier: de auto voor de winkel kunnen parkeren en snel in en uit voor een specifieke boodschap. Online shoppen komt er ook nog eens bij, hoewel dat percentage in België, vergeleken met een aantal buurlanden, relatief laag blijft. Maar je moet er toch ook maar rekening mee houden. Handelskernen moeten hier goed over nadenken: Wat willen we worden? Wil men ‘fun-shoppers’ aantrekken die voor een hele dag, een weekendbeleving komen, of ‘run-shoppers’ die snel hun artikelen willen bekomen, met alle parkeerfaciliteiten? Steden als Tienen gaan het zeer moeilijk krijgen en men moet realistisch zijn: een stad voor ‘fun-shoppers’ worden zal heel moeilijk zijn.
  • Wim Bergé: Het is als stad belangrijk een visie te ontwikkelen, ik deel dezelfde mening dat we een doelgroep moeten bepalen. Wat is onze handelskern? Eerst komt de visie en dan pas kan je de maatregelen treffen. Je moet niet alles willen want dan ben je uiteindelijk niks. Het is doorheen de jaren een allegaartje geworden. Het is de komende maanden dus een uitdaging om die eensgezindheid te bereiken.
  • Bart Debbaut: Klopt, een mix van fun en runshoppers is niet mogelijk. Wij zijn een structuurondersteunende stad, zoals bv. Sint-Truiden, Aarschot en Diest, wij zijn te klein om ‘fun shoppers’ aan te trekken. We zijn een kleine provinciale stad met doelbewuste shoppers waarbij het essentieel is een vlot bereikbare stad met voldoende parkeerplaatsen te hebben waar service in de handelszaken een belangrijke rol speelt. Daar moeten we 100% op inzetten.

  • Carlo Joseph: Van het ene kan het andere misschien wel ooit voortvloeien. Wij zeggen al 2 jaar dat Tienen een runshopping stad is. Zaterdagen worden steeds minder druk, omdat men aan funshopping doet in andere, grotere steden. En op het einde van de dag willen ze dan nog snel een boodschap in Tienen doen voor ze naar huis gaan, maar dan moeten ze op zoek naar parking. Ik ben van mening dat we dringend iets moeten doen. De openingsuren zijn ook nog de uren die 40 jaar geleden werkten, toen de man ging werken en de vrouw thuis het huishouden deed. Nu zitten we met tweeverdieners, man en vrouw die full-time werken, wanneer geraken zij in de winkel? Wie kan het geld opdoen tijdens de huidige openingsuren? De grootwarenhuizen zijn daarin slimmer, die blijven later open. Volgens mij is het nieuwe doel om om 12u te openen en om 20u te sluiten. Maar dat zou wel op nationaal niveau moeten toegepast worden zodat het ook effectief is. Op deze manier zouden we alleszins ook de online shoppende mensen kunnen aanspreken. Daarnaast moet dan ook de service benadrukt te worden. Mensen komen bij mij wel binnen om een bandje te herstellen van een horloge die online werd aangekocht. Als ik dan vraag waarom men niet meteen bij mij aankoopt, spreekt men vaak over ‘geen tijd’ en ‘risico voor parkeerboetes’. Maar ze hebben wel tijd om binnen te springen om het bandje te laten herstellen… . De totaalvisie moet worden herbekeken. Funshoppen in Tienen? Daarvoor ondersteunt de horeca hier niet voldoende, dan zou de horeca ook veel actiever moeten zijn.
  • Luc Ardies: De wet laat toe om tot 20u à 21u open te zijn, maar je moet voldoende winkeliers hier wel voor kunnen overtuigen. Iedereen moet mee. Voor warenhuizen als Carrefour is dat een evidentie, zij bereiken de tweeverdieners die na het werk komen boodschappen doen. Voor kledingwinkels bv. is dat minder evident, het is niet altijd rendabel. Een ‘Torfs’ sluit om 18u en daar zit een hele marketing achter, zij doen dat niet zomaar. Het is een idee om dit een paar keer uit te proberen in combinatie met events die in de stad plaatsvinden.

Mensen zijn op zoek naar een beleving, een ervaring en niet gewoon naar een product.

  • Steven Vanhoegaerden: Ik wil wat tegengas bieden tegen dat zwart-wit denken tussen ‘fun shoppers’ en ‘run shoppers’. Het gaat meer en meer om een verhaal van beleving, mensen zijn op zoek naar een beleving, een ervaring en niet gewoon naar een product. Zorg voor een goede ontvangst, voor ambiance, hoe voelt de klant zich over een product? ‘Run shopping’ is in principe een egoïstisch idee. Dan kan je even goed naar een shopping center zonder sfeer. De kracht van Tienen is net dat de stad nog bereikbaar is, in vergelijking met bv. Brussel of recent ook Leuven. Je kan bv. gaan eten in ‘The Gatsby’, een kostuum halen bij ‘De Gouden Schaar’, en nog bij mij binnenspringen.
  • Peter Willems: Het is een én-én-verhaal. Parkeren in Tienen valt best mee hoor. Mensen kiezen kwaliteit boven kwantiteit. Het is belangrijk dat er enige diversiteit is, waardoor je troeven creëert die mensen naar de stad doen komen
  • Luc Ardies: Men kan best ook nadenken over een andere positionering van de handelskern. De beleving in afzonderlijke winkels zorgt nog niet voor de totaalbeleving in een stad.
  • Bart Debbaut : Mensen moeten gezellig kunnen flaneren langs de winkels.
  • Marc Onclinx: Dat gaan we in Tienen nooit hebben.
  • Steven Vanhoegaerden: Een dag in Tienen komen doorbrengen doen de mensen nog niet. Tienen heeft nochtans nog een ambiance. De stad moet daar ook over nadenken, de stad spant de kar voor het paard met de herinrichting van de Grote Markt.
  • Wim Bergé: De verkeerssituatie en mobiliteit veranderen in eerste fase nochtans niet.
  • Steven Vanhoegaerden: Als je de beton giet, dan hang je er wel voor jaren aan vast.
  • Wim Bergé: Het is een kip-en-ei verhaal, tussen het vernieuwen van de stad en het faciliteren van de handelaars.

De Grote Markt is het uithangbord van onze stad, maar hoe bereikbaar is ze?

  • Bart Debbaut: De Grote Markt is het uithangbord van onze stad, maar hoe bereikbaar is ze? Waarom rijden de twee belangrijkste handelsstraten weg van de Grote Markt? Hoe gaan we de markt bereikbaar maken voor de mensen die wel naar de stad willen komen?
  • Martine Ponsaerts: Het idee van een kerktuin is allemaal mooi maar de heraanleg van de markt gaat ten koste van 40 parkeerplaatsen en er is nog geen alternatief om die plaatsen op te vangen. De markt is ideaal centraal gelegen.

Transcriptie: Evy Ceusters, Kim Rutten, Alain Van Den Broecke

Foto’s: Kobe Declerck, Britt Sterckx, Yana Vandeborne