Er werd letterlijk geschiedenis geschreven in het Maagdendaalklooster van Oplinter!

Een van de oudste teruggevonden traktaten in het Middelnederlands werd geschreven in het Maagdendaalklooster van Oplinter!

Zou elke stad zijn hoogstpersoonlijke heilige hebben? In Landen is dit alleszins de Heilige Gertrudis en zij is vooral bekend geraakt in het Gentse. Maar ook in Landen is men trots op haar. Zij heeft een eigen kerk op Sinte-Gitter (Landen). De ruïnes van de eerdere Romaanse kerk, aan haar gewijd, en nog wat archeologische vondsten in Merovingische graven die gevonden werden in de buurt van de motte ‘Tombe van Pepijn’, zijn er vandaag nog te bewonderen. Ik vermoed dat deze grond eigendom is van het tuincentrum ‘Sinte Gitter’. Op haar feestdag opent men er de deuren en worden de stadsgidsen ingezet voor de bezoekers die vaak van ver komen. Sint-Gertrudis was de dochter van Pepijn van Landen. Pepijn van Landen (°580) was een hofmeier van het Frankische koninkrijk ‘Austrasië’.  Voor wie het niet meer weet: Het waren de Franken die na het eerste millenium in Palestina erg werden gevreesd want ze zaten achter de bloedige kruistochten voor de herovering van het heilige Jerusalem. En uitgerekend in zo’n familie wordt een vrome vrouw en mystica als Sint-Gertrudis van Nijvel geboren. Ze stichtte met haar moeder ook de abdij van Nijvel.

Tienen heeft ook een eigen heilige en die is mogelijk nog bekender, maar helaas niet in eigen streek. Al is het maar sinds het moment dat Oplinter onder groot Tienen resorteerde, dat de stad ze rechtmatig mee kan opeisen. Het gaat om H. Beatrijs van Nijvel. Zij werd geboren in een rijke familie met zes kinderen. Ze verloor vrij vroeg haar moeder en werd daarna opgevoed bij de zusters van het Maria Magdalenaklooster in Zoutleeuw. Je vindt daarvan nog enkel een stal terug, middenin een weide. (Vele Maria Magdalenakloosters kregen een andere naam of verdwenen nadat Maria Magdalena voor de Roomse kerk op een bepaald moment een afvallige heilige werd door een herinterpretatie van de H. Schrift. Aanvankelijk was dat niet zo, maar ze kreeg teveel macht.)

De Heilige Beatrijs (° 1200) mocht al snel haar geloften afleggen want ze was bijzonder vroom. Ze was toen pas zestien. In feite kregen rijke dochters altijd voorrang want ze brachten een grote bruidschat voor Christus mee en haar vader stichtte het Maagdendaalklooster in Oplinter bij wijze van ‘goed werk’. (Het klooster is er nog. Vandaag woont er een veearts). Devote rijke families deden dat om zonden los te kopen en ‘het stond bijzonder goed’. Het zorgde voor prestige of herbevestigde hun status. Ze studeerde daarna schrijf- en miniatuurkunst in het cisterciënzerinnenklooster in Jodoigne. Ze geraakte ginds bevriend met Ida Van Nijvel. Nu zijn ze beiden bekend als mystica, want ze hadden mystieke ervaringen waarover ze glorierijk vertelden in hun dagboeken. Beatrijs verbleef veertien jaar in Oplinter, maar aangezien ze ook het klooster van Nazareth hielp te stichten, stierf ze uiteindelijk in Nazareth. Ik vermoed dat ze daar ook veel bekender is dan in onze stad. Nochtans zou ze ‘Van seven manieren van heiliger minnen (zeven manieren om lief te hebben)’ in Oplinter hebben neergeschreven. Het is één van de enige werken dat bewaard bleef in het Middelnederlands. Oplinter was destijds blijkbaar een heilig oord. Een bekend bedevaartsoord.

Wist je dat mensen van heinde en ver in de buurt van dit klooster kwamen baden in heilig water om bevrijd te worden van huidziektes en brandwonden? Is het daarom dat de parochiekerk zo ruim bemeten is? Om die bedevaarders op te vangen, zoals ook in Hakendover? Die helende beek was trouwens de Sint-Genovevabeek. Ook vandaag kan je die nog zien want ze werd niet overal ingebuisd. En naast die beek vind je nog, op bepaalde plaatsen, een brede grasstrook die je op ideeën kan brengen, maar ik zou je het vandaag wel niet meer aanraden…

Tekst en foto’s: Anne-Marijn Somers

Foto uitgelichte afbeelding: Toerisme Tienen