Kameleon Jan Schevenels prikt alle gekheid op een stokje

“Het zal een interview in 78 stukken worden…”, lacht Jan Schevenels terwijl hij zich excuseert dat hij weer een telefoontje moet aannemen. Er heerst een opwindende spanning in de zaak die rondom ons stilaan haar definitieve vorm krijgt. Over vijf dagen is het zo ver… dan openen Jan en Tom (De Goignies) “Pincho”, een Spaans eethuis in het hart van de suikerstad.

Het is niet de eerste onderneming waar Jan Schevenels zich aan waagt. Deze geboren en getogen Tienenaar kent de stad door en door en is voortdurend op zoek naar een volgende opportuniteit. Jan werd geboren op 23 augustus 1979 in Tienen. Hij bracht er zijn jeugd en 99% van zijn schoolloopbaan door. (Voor zijn laatste jaar secundair ging Jan naar Sancta Maria in Leuven om er het diploma “Jeugd- en Gehandicaptenzorg” te halen).

Na die opleiding was Jan een drietal jaar actief in de zorgsector bij Huis in de Stad, in Tienen, die toen nog een dagcentrum hadden in wat vandaag het notarishuis onderaan de Potterijstraat is. Maar heel lang zou Jan niet werkzaam blijven in de sector. Al vroeg kriebelde de ‘sales’-microbe en net als zijn vader, werd Jan vertegenwoordiger van onderhoudsproducten. Gedurende een aantal jaren sprong hij van job naar job tot hij uiteindelijk belandde bij Fruitsnacks. Een bedrijf dat fruitmanden levert bij bedrijven. Het was hier dat Jan de basics van het ondernemen voelde borrelen. Een product kiezen, dat product verwerken en daarna verkopen. De marketeer in Jan Schevenels ontwaakte. Hij nam het bedrijf onder handen en ontwikkelde er een nieuwe huisstijl, een webdesign, …

Jan ging aan de slag met online cursussen, youtube tutorials en online blogs en leerde zichzelf de essenties van marketing. Hieruit werd zijn eerste eigen bedrijfje geboren: “Cameleon Marketing”, een marketingbureau waar hij in freelance opdrachten marketingstrategieën en social media plannen ontwikkelde voor zijn klanten. Een one-man-business. Van het concept tot de implementatie.

Jan Schevenels noemt zichzelf een marketing-strateeg, een bedenker. Met zijn opportunistische neus is hij voortdurend op zoek naar nieuwe gaten in de markt of nieuwe jonge ondernemers die omkadering zoeken. De projecten in Tienen, waaraan Jan in meerdere of mindere mate te binden is, zijn haast niet te tellen: van de nieuwe huisstijl van Design Peeters, het concept achter Grand-Mère, ’t Pistoleeke tot evenementen als Rock Aflaat of Sweet City Festival. Daarnaast probeert Jan ook de hand te hebben in verenigingen die onze stad proberen te versterken. Hij is mede-oprichter van TienenHelpt en was ook de man die de allereerste redactie van TienenTroef bij elkaar bracht. Ook in de laatste generatie initiatieven is Jan mee, zo kan je hem tegenwoordig ook vinden als actieve bewoner van de Oud College Site.

“We bieden kwaliteitsproducten aan high-end klanten. Voor zoiets is er in Tienen en omstreken absoluut plaats en groeimogelijkheid.”

Jan belandde in Oud College Tienen, op zoek naar een plek voor een opslagplaats en uitvalsbasis voor zijn nieuwe bedrijf “Barbecuechef”. “Het idee van BBQ-chef kwam er omdat ik merkte dat er in Vlaanderen niet veel traiteurs actief zijn die op culinair niveau barbecue aanbieden. Aanvankelijk was het niet het plan dat ik zelf achter de grill zou belanden, maar door de razendsnelle start die het bedrijfje nam, moest ik snel ook zelf inspringen achter de barbecues. Samen met Tom De Goignies bouwde ik een concept uit, waar mensen voor al hun feestelijkheden een culinaire, verzorgde barbecue-ervaring kunnen reserveren. Uiteindelijk is het doel om verschillende teams te hebben die we over heel België kunnen uitsturen.” Getuige is dat de Barbecuechef-ploeg die vorige zaterdagavond aan het bakken was aan de Heldenbar om TienenTroef te ondersteunen, diezelfde middag nog in hartje Ardennnen een feest had verzorgd. “Barbecuechef is echter maar één poot uit het grotere plan dat we hebben. Omdat barbecueën seizoensgebonden is willen we het aanbod uitbreiden: Tapas-chef en Italia-chef, zitten nu al in de startblokken. Die eetconcepten worden dan later nog gekoppeld aan Wedding-chef of Party-chef, Verhuur-chef. Een allesomvattend concept waar mensen voor elke stap van hun evenementen terecht kunnen. Een project waarop je 365 dagen per jaar kan rekenen. We bieden kwaliteitsproducten aan high-end klanten. Voor zoiets is er in Tienen en omstreken absoluut plaats en groeimogelijkheid.”

Die zoektocht naar een open plek in de lokale markt, brachten Jan en Tom ook op het idee van Pincho. Een typisch Spaans eethuis met een menu van tapas en pinchos. “In Tienen zijn er niet erg veel speciaalzaken en al helemaal geen aanbod van tapas. Het idee van foodsharing, wat wij bieden, is tegenwoordig ook erg in. We weten dat het collegeverhaal tijdelijk is, maar als Pincho een succes wordt, willen we hier zeker een vervolg aan breien.

Wat is een pincho?

Een pincho is een type tapas uit het noorden van Spanje, uit de streek rond San Sebastian. Een pincho is eigenlijk een luxueuze tapas op een stukje brood dat gegarneerd wordt met verse ingrediënten. Oorspronkelijk werd deze tapasvorm ontwikkeld omdat het stukje brood bovenop het glas kon worden gezet om de insecten er uit te houden. Letterlijk betekent pincho, “prikker”, naar het typerende prikkertje dat de ingrediënten op het broodje houdt. In de Spaanse pinchobars, kan je uit een ruim aanbod kiezen en de hoeveelheid en lengte van de verzamelde stokjes, bepalen de prijs. Hier in België zijn we gebonden aan andere voorschriften voor het uitstallen van voedsel en kunnen we dus niet op die wijze werken. Daarom bezorgen wij onze vers gemaakte pinchos aan tafel. Naast de pinchos bieden wij ook Spaanse kazen en vleeswaren, tapas en desserts. Maar je kan in Pincho evengoed gewoon iets komen drinken. Onze wijnen en onze pils zijn ook Spaans.

Je vindt op onze website geen vast menu omdat we elke week met nieuwe suggesties werken die je hier kan komen ontdekken. We garanderen verse authentiek Spaanse producten. Pincho wil ook graag breder campagne voeren. Daarom bieden we onze zaak ook aan voor een wijncursus, Spaanse les of Spaanse reisworkshops.

En daarna? Heb je alweer volgende ijzers in het vuur? Hoe komt het dat Jan Schevenels telkens dingen lijkt op te starten en eenmaal ze vertrokken zijn, alweer op zoek is naar de volgende opportuniteit? Vanwaar die honger?

Ik denk dat ik gewoon die ‘goesting’ in mij heb. Overal waar ik kom begin ik meteen te analyseren: Hoe zou ik dit anders doen? Welke voor de hand liggende verbeteringen zie ik hier mogelijk? Als ik te lang op één project blijf zitten, word ik te kritisch omdat ik de neiging heb om dingen voortdurend op mijn manier te willen doen. Daarom moet je die projecten ook durven loslaten van zodra je merkt dat je ze in bekwame handen achterlaat. Maar ik hou ze wel nog allemaal goed in het oog en van zodra iets begint te slabakken zal ik als eerste opnieuw proberen om een nieuwe impuls te geven.

Tienen lijkt de laatste tijd meer en meer ruimte te bieden aan nieuwe ondernemers. Waar zie jij onze stad over 10 jaar?

Er is in Tienen een erg sterke onderstroom die het socio-culturele weefsel in beweging heeft gebracht. Er zijn vele mogelijkheden om samen te werken en te netwerken. Er beweegt inderdaad wel iets, maar je moet wel kritisch blijven. Want er wordt nu veel gesproken over alle vereniging die de burgerparticipatie in Tienen zo zichtbaar maken, maar er is in onze stad nog erg veel werk op commercieel-economisch vlak. Als communicatiespecialist moet ik ook vaststellen dat de stad niet is meegegroeid met de moderne communicatiemaatschappij. De dienst communicatie moet het nog steeds met evenveel middelen doen als 20 jaar geleden.

“Tienen heeft dan enkel nog wat meer mensen met zotte ideeën nodig.”

Maar ik ben optimistisch over de toekomst van de stad. Er is een langzame verschuiving bezig in de bevolking van onze stad, die een grotere middenklasse creëert. Tienen heeft ook een erg mooie diversiteit en we moeten meer inzetten op onze nieuwe inwoners en meer inzetten op de multiculturaliteit van onze stad.

Jonge ondernemers moeten nog veel meer kansen krijgen. Onze stad heeft een ‘city manager’ nodig, die iedereen die wil ondernemen begeleidt en vanuit de stad maximaal ondersteunt, zonder politieke kleur. Als alle bouwprojecten en de werken aan de ring klaar zijn, zullen we allemaal vaststellen dat onze stad een flinke injectie voor vernieuwing heeft gekregen. Tienen heeft dan enkel nog wat meer mensen met zotte ideeën nodig. Neem nu Steven (Janssens) die hier gewoon een Beach Bar en zwembad neerplant in het midden van deze oude speelplaats.

 

Pincho opent de deuren voor het publiek op vrijdag 15 juni 2018.

Website Pincho: http://pincho.be/

 

Auteur: Alain Van Den Broecke

Foto’s: Alain Van Den Broecke

 

Fan van onze artikels? Wil je dolgraag bijdragen aan het voortbestaan van onze bescheiden blog?
Steun ons
 en blijf wekelijks van de gekste, meest inspirerende en boeiendste verhalen uit onze mooie stad genieten!