Wonen in Tienen: Hoe lang kan koning auto nog gaan winkelen in de stad?

Op 28 januari verzamelde TienenTroef 10 experten voor een debat over wonen in Tienen. Vorige keer spraken we over de heropleving van de (openbare) ruimte. Vandaag leggen we hen opnieuw twee vragen voor. Ditmaal over de plaats van de auto en het shoppen in de stad.

5. Heeft de Tiense stadskern meer openbare parking nodig? Moeten nieuwe appartementsprojecten niet meer parking voorzien?

 Vincent Van Den Broecke: Een centrum met ambitie moet zich ontlasten van parkeerplaatsen. Openbare ruimte moet ruimte voor mensen zijn. Elke auto in een openbaar domein is een inbeslagname van dat openbaar domein. De auto heeft minder en minder een plaats in de stad. Steden moeten met nieuwe ideeën komen.

Christophe Ombelet: Handelaars hebben dit wel niet graag. Volgens de politiek moet de auto de stad uit, maar de zelfstandige die zijn zaak moet kunnen runnen, trekt bijgevolg de stad uit want hij kan niet meer aan zijn winkel leveren. Helaas moeten we de auto in de stad toelaten. Als de auto geweerd wordt, moet de toegankelijkheid voor de voetganger en fietser wel verbeterd worden.

Bron: http://architectuur.kuleuven.be/2014/12/programma-context-structuur-tienen/, Parking Kazerne Tienen

Arnout Vandenbossche: De auto moet zijn plek hebben in de stad, maar de juiste plek. De parking Alexianen en Arena zijn twee grote centrumparkings die perfect bereikbaar zijn.

Vincent Van Den Broecke: Mensen zijn ook gewoontedieren, zij passen zich wel aan. Je kan die gewoontes gerust doorbreken en ondernemers moeten hierop inspelen, de kansen zien.

Mensen zijn ook gewoontedieren, zij passen zich wel aan.

Christophe Ombelet: Maar op welke manier gaan de mensen zich aanpassen?Je moet daarin een evenwicht vinden en eens een studie uitvoeren met vragen als ‘Wil men een paar 100m extra wandelen om te winkelen of aan zijn zaak te leveren?’. Even belangrijk is rekening te houden met mensen die moeilijk te been zijn, want die geraken de stad niet meer in met de auto, e-commerce is voor hen geen optie, en het is net die oudere bevolkingsgroep die zo groot is in Tienen en dus ook de handel steunt.

Michel Dewolfs: De komst van de webshops zorgen nochtans al voor een verschuiving.

Vincent Van Den Broecke: Service wordt belangrijker voor zelfstandigen.

Arnout Vandenbossche: Men gaat zich op andere manieren organiseren.

Tom Raes: Dit is een valse discussie. Tienen heeft een luxeprobleem. Er is voldoende parkeergelegenheid in het centrum. Het gaat hier over mobiliteit, wat laat je toe? Er zijn veel technieken om centraal gelegen parking actief te maken. Er zijn veel mogelijkheden om zachte verbindingen (voor voetganger/fietser) te verbeteren. Er zijn manieren om boodschappen naar de geparkeerde auto te brengen, dat kan je perfect organiseren.

Als je het aan de mensen overlaat, zullen ze tot in de klas rijden.

Michel Dewolfs: Als je het aan de mensen overlaat, zullen ze tot in de klas rijden.

Christophe Ombelet: Het alternatief moet wel klaarliggen voor je begint.

 Arnout Vandenbossche: Soms moet je ook gewoon durven als stad. Gewoon implementeren. Daar volgt dan wel discussie op, maar die moet je ook niet uit de weg gaan. Kijk naar het nieuwe circulatieplan in Leuven. Kijk naar de scholen aan het Damiaanplein in de Parijsstraat in Leuven, dat is een goed voorbeeld over hoe het toch ook anders kan. Onlangs heeft het stadsbestuur beslist van de auto te weren, en de nabijgelegen scholen vreesden veel leerlingen te verliezen. De ouders hadden zich hier echter al op ingesteld, en hier zijn geen problemen uit voortgevloeid…

Bron: Kim Rutten, parkeermogelijkheid New York City

Dirk Masquillier: Verandering in de stad betekent niet noodzakelijk minder consumenten, maar kan ook zorgen voor nieuwe consumenten, en die groep wordt soms niet belicht…

Arnout Vandenbossche: Als handelaar moet je ook flexibel zijn.

 Tom Raes: Je moet niet enkel kijken naar jongen gezinnen, maar ook naar minder mobiele mensen, dat zijn tenslotte ook consumenten,  maar daar zijn wel andere formules voor.

Moderator: we spreken hier over wagen in combinatie met shoppen, maar wat van de wagen in combinatie met wonen?

 Vincent Van Den Broecke: Dan moeten we ons afvragen wat de rol van de auto in de toekomst nog zal zijn.

Christophe Ombelet: Dat iedereen 1 wagen ter beschikking heeft, kan niet blijven duren. De auto blijft een grote kost. Bijna ieder gezin heeft nu een tweede wagen, omdat beide partners een job hebben. Maar voor iedere wagen een parkeerplaats voorzien, is onmogelijk. Bij de bouw van een appartementsblok is een ondergrondse parkeerplek voorzien erg duur en vaak is er ook op de bouwgrond te weinig oppervlakte om extra parkeerplaatsen te voorzien. Of je moet inboeten op woonoppervlakte en dus woonkwaliteit.

 Arnout Vandenbossche: Ik woon zelf in het project ‘De Centrale Werkplaats’ in Leuven, daar was je verplicht 1 parkeerplaats aan te kopen, maar er was mogelijkheid voor een tweede parkeerplaats. Die parkeerplaatsen raken niet verkocht, en dat is in Leuven een gekend fenomeen. Autodelen kan meer en meer een gebruik worden in de toekomst. Daarnaast is er ook potentieel in het mogelijk maken van een parkeerplaats niet 7/7 de gehele dag te huren, ook die kan je delen. Men moet eerst investeren in parkeerplaatsen voor fietsen.

6. Zou wonen in Tienen met een eigen shoppingcenter aantrekkelijker worden? En hoe stimuleren we best het wonen boven winkels?

Tom Raes: Het shoppingcenter is een achterhaald concept, maar je hebt wel trekkers nodig die winkelactiviteiten genereren. Een centrum management, met een positief vergunningsbeleid.

Christophe Ombelet: Het is voor gezinnen belangrijk om combinaties te kunnen uitvoeren, bv je kind ophalen en gauw nog even naar de winkel voor wat aankopen. Een shoppingcenter is geen must, want dat is nefast voor de lokale handelaars. Maar die kunnen er wel uitspringen door een service aan te bieden en zich te differentiëren van de grote ketens. Denk hierbij aan het aan huis brengen van je producten. Het is sowieso ook noodzakelijk om te kijken naar de behoeften van de inwoners. Je koopt bv een computer in een grote keten, maar als deze stuk is, wil je wel graag een reparatie in de buurt.

Bron: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160921_02479224, Nieuwstraat Tienen

Dirk Masquillier: De vraag is eerder: hoe creëer je een nieuw shoppingcentrum? Als we daar geen antwoorden op vinden, zal het niet aangenaam winkelen zijn. Het beleid moet aangescherpt worden om de leegstand in de winkelstraten en de verspreiding van de winkels tegen te gaan.

De vraag is eerder: hoe creëer je een nieuw shoppingcentrum?

Arnout Vandenbossche: Je kan de kern gaan managen als een openlucht shoppingcenter en kijken naar de straten. Je kan de horeca concentreren, mensen trekken dan naar punt waar ze weten dat veel mogelijkheden zijn, de alternatievere winkels kunnen hun plaats krijgen aan de rand,… . De stad kan dit sturen en ondersteunen.

Michel Dewolfs: Het zou ook goed zijn moest er boven de winkels geleefd worden. De meeste handelaars wonen zelf buiten het centrum. Op éénzelfde locatie heb je eigenlijk 2 panden, maar de boven staat zo goed als standaard leeg. Hier ligt een belangrijke opdracht voor het beleid. Er is dan natuurlijk ook de vraag waar je je wagen gaat parkeren.

Arnout Vandenbossche: Je moet dat meer in zijn geheel bekijken, het zijn wel ‘twee panden’, maar dan is er ook een aparte trap nodig en dat is niet zo een makkelijke ingreep. Je kan bijvoorbeeld de panden langs achter proberen samen te brengen. Je kan een centrum ontsluiten op grotere schaal. Je moet het warm water niet uitvinden om het antwoord te vinden op deze vraag, kijk naar andere steden.

Spiegelstraat Nacht
Bron: https://www.panoramio.com/photo/114637939, Spiegelstraat Tienen

Vincent Van Den Broecke: Je kan ook kijken naar de functionaliteit, het hoeft niet enkel wonen te zijn boven een pand. Er is ook ruimte voor dienstverlening of praktijken van vrije beroepen.

Tom Raes: Het is een combinatie van vergunnen, stimuleren en subsidiëren. Zo creëer je een levende buurt en dat zorgt in ieder geval voor sociale controle.

Vincent Van Den Broecke: Waar ligt vandaag het grootste voordeel voor de eigenaar van zo’n pand?

Patricia Booten: De wachtlijsten voor sociale wonen, staan vol alleenstaanden. Die passen perfect in dit profiel van bewoners.

Transcriptie: Evy Ceusters, Kim Rutten, Alain Van Den Broecke

Foto uitgelichte afbeelding: Philippe Andof