Kurieus met 3300 en een vleugje Costa Hoppa!

24 jaar, Gents accent, het gezicht achter Kurieus, én de helft van 3300 en het u al gekende Costa Komma (samen met andere helft Jarno Vrancken). Maak kennis met Milan Pieteraerents.

Geen new kids, maar wel new things in town!

Kurieus, quoi? Wel, dat is Tienens nieuwste grafische studio, die bovendien ook nog eens huist in het oh zo coole Oud College. Wij gingen voor u naar de avant-première en zochten uit waar u binnenkort terecht kan voor uw Tiense T-shirt, drukwerk én een gezellig pintje. “Eigenlijk hebben we pas vorige week beslist dat we ermee doorgaan, dus alles wordt zaterdag hier geschilderd en gerenoveerd, zodat we donderdag de openingsavond kunnen hebben!” Milan leidt ons rond in zijn nieuw kantoor in een van de voormalige bureaus van het Oud College. Nu dé creatieve hub van Tienen en deze zomer de hotspot voor alle feestjes en gezellige avonden. Zo opent hij op donderdag 15 maart niet alleen zijn nieuwe grafische studio, waar je terecht kan voor een volledige conceptuitwerking van je huisstijl, logo, drukwerk of raambekleding, het is ook de plaats waar hij samen met zijn partner in crime Jarno een eigen kledinglijn voor Tienen start met ontwerpen die je draagt als je fier bent op de stad (3300). De eerste collectie zijn t-shirts met drie mogelijke ontwerpen: een tekening, het logo 3300 en een stukje dialect. Bij groot succes volgt ook de sweaterslijn. “We willen kledingstukken maken met een duidelijke link naar Tienen, om de trotsheid op eigen stad te tonen, maar waarbij het ook leuk is om die stukken buiten Tienen te dragen.”

Van Gent naar Bangkok tot Tienen.

Nieuwsgierig als we zelf zijn, polsen we naar de achtergrond van projectnaam Kurieus. “De Gentse klank wou ik in de naam laten terugkomen om mijn afkomst mee in het verhaal op te nemen, dus die typische ‘r’ was voor mij een noodzaak. Daarnaast dacht ik na over wat ik als ontwerper wil creëren. Ik wil mensen nieuwsgierig maken. De kunst om het publiek warm te maken voor meer, zeg maar. Kurieus leek mij dus de perfecte naam.”  Ons oog valt ondertussen op de grote poster op de schouw met een nogal apart lettertype. “Ik heb mijn opleiding gevolgd aan het Sint-Lucas in Gent, maar mijn stage heb ik in Bangkok doorlopen bij Farmgroup. Dé nummer 1 in Bangkok op gebied van grafisch ontwerp. Een ongelooflijke tijd waar ik veel heb mogen ontdekken en leren in een internationale setting. Er waren mensen werkzaam die ervaring hadden opgedaan in heel wat andere wereldsteden en dat zorgde voor een smeltkroes aan invloeden.”

“In België volgen we de trends, waar niks mis mee is, maar daar worden ze eerder gemaakt. Je bent in mijn ogen pas een ontwerper als je een stapje voor bent op de trends. Ik heb mijn balans in die stage gevonden. Aan het Sint-Lucas leren ze je in heel creatieve concepten denken, in Bangkok heb ik ook voeling gekregen met de commerciële kant. Ze kunnen zich daar ook wel meer permitteren, je hebt een veel grotere markt. De poster die je ziet, alsook de boekjes hier op tafel, zijn eigenlijk mijn eindproject. Bedoeling was een eigen lettertype te creëren. Ik heb het tot Extravert gedoopt. Het achterliggende idee was dat een extravert wil tonen aan de wereld wie hij/zei is, geen angst, weinig grenzen. Dat idee wou ik benadrukken door te variëren in de randdikte van de letters, waardoor de grens met ‘de buitenwereld’ soms heel klein wordt.”

“Mijn grafische achtergrond zit overal in verwerkt. Zo zorgde ik voor de barkaarten in onze eigen Costa Komma, maar heb ik ook het logo ontworpen voor het Oud College en bijvoorbeeld café Het Wiel. Ik geniet ervan om als ontwerper telkens iets nieuws te bedenken dat verder gaat dan enkel een logo. Totaalconcepten uitwerken die worden gerepresenteerd in een logo, maar volledig worden verder getrokken in de zaak. Het is elke keer iets opnieuw creëren en innoveren. Dat is niet simpel 1+1=2. Daarvoor moet je tijd nemen om te luisteren naar de klant, het concept te bedenken, goede voorstellen te doen, het even te laten rusten en later het definitief uit te werken. Dit wordt vaak onderschat, zo het creatieve aspect. Maar ik ben er van overtuigd dat Tienen nog heel wat creatieve en ook grafische ontwerpers kan gebruiken. De markt ligt voor ons open!”

Ondernemersdrang te over.

“Ondernemen is niet makkelijk, maar ik moet altijd bezig zijn. Ik heb Gent en mijn vrienden en familie daar ‘achtergelaten’, dus ik wil graag dingen omhanden hebben. Ik ben bezig aan de opstart van Kurieus en 3300 als zelfstandige projecten naast Costa Komma (eigenlijk een uit de hand gelopen studentenjob),  maar ik heb sinds kort ook een vaste job bij Pano. Een Frans bedrijf dat internationaal actief is in de wereld van signalering, en in Tienen zijn we de nummer 2 in Vlaanderen. Mijn bazin stimuleert mij ook om zelfstandige projecten uit te werken, die wisselwerking is voor beide partijen namelijk opportuun.

We vragen Milan waarom hij zijn projecten in Tienen heeft gelanceerd en niet in Gent. “In Tienen ben je mee van in het begin, sta je mee aan het begin, en dat motiveert. In Gent ben je één van de velen en moet je al serieus je best doen om eruit te springen. Wat niet wil zeggen dat we Gent helemaal uitsluiten, wie weet! En ook de prijzen zijn natuurlijk niet te vergelijken, Tienen is nog betaalbaar.

“Met Costa Komma hebben we wel al gemerkt dat het niet makkelijk is om in te schatten wat we mogen verwachten en dat Tienen ook wel haar uitdagingen heeft. In Tienen moet je evenzeer echt moeite doen. We kregen al wel wat vaste klanten over de vloer bij Costa Komma, en als we iets organiseerden was dat wel een succes voor de mensen die er waren, maar klanten lokken is niet evident.  Vorige zomer kregen we de LOODS ter beschikking, en dat ligt maar een straat van de Grote Markt, en toch leken de mensen de plek niet te vinden… . In Tienen heb ik dan wel weer geen schrik voor concurrentie, wat niet wil zeggen dat er geen gelijkaardige projecten worden uitgewerkt of mensen met dezelfde achtergrond activiteiten starten. Ik moet het misschien anders formuleren, wat meer concurrentie zou misschien juist goed zijn. Mij lijkt het vooral bevorderlijk en stimulerend om met verschillende zaken in dezelfde sector te werken. Cafés en restaurants trekken toch ook meer volk als er een groot aanbod in de buurt is?”

Over Costa Komma en cafés gesproken, we hebben de naam Costa Hoppa horen vallen, kan je daar wat meer over vertellen? “David van Hoplinter kwam naar ons met het idee van een bar te openen in het Oud College en zo is Costa Hoppa geboren. Deze samenwerking zorgt ervoor dat we er samen nog meer van kunnen maken. De site van het Oud College toont ook aan hoeveel mensen er zin hebben om van start te gaan in Tienen. Ik geloof er ook in dat als wij als ondernemers in Tienen afstemmen op elkaar, we samen onze zaken laten bloeien en tegelijkertijd de buurt laten leven. Alles gaat zo snel, maar ik ontplooi mij en maak ondertussen van deze stad mijn nieuwe thuis. Er zijn zoveel dingen die we hier nog willen opstarten. Aan alle horeca uitbaters, inrichtingszaken en sfeermakers: kom naar Tienen. We maken er samen iets moois van!”

Donderdag 15 maart, het Oud College, opening van Kurieus en 3300!

Auteur: Eva Van den Eynde & Kim Rutten

Foto’s: Eva Van den Eynde