Debat Deel 3: Het dilemma van parkeren.

Op 4 mei verzamelde TienenTroef 10 experten voor een debat over handelen en ondernemen in Tienen. Vorige week kon je de mening van de panelleden volgen over de troeven van Tienen en of Tienen een stad is voor ‘funshoppers’ of ‘runshoppers’. Vandaag bespreken we het dilemma van parkeren in Tienen.

Heeft het handelscentrum meer parkeerplaatsen nodig?

  • Carlo Joseph: Meer én goedkoper!
  • Marijn Koppert: Was er geen studie voor een ondergrondse parking op de Grote Markt?
  • Wim Bergé: Die studie is er inderdaad geweest, maar door de moerassige ondergrond is deze te onstabiel. Men moet natuurlijk ook naar het kostenplaatje kijken. Op de nieuwe plannen verdwijnt er wat parkeerplaats maar we werken wel seizoensgebonden. We zorgen wel voor bijkomende parking op de Alexianenweg en we kijken ook op andere plaatsen voor de uitbreiding van parkeergelegenheid. Verder zoeken we ook nog partners om hun parkeerplaatsen in het weekend vrij te stellen, zoals we nu ook een overeenkomst hebben voor het gebruik van de personeelsparking van het ziekenhuis. Zonder auto zijn we als stad niks, maar we kunnen ook zoeken naar alternatieve vervoersmiddelen (bus/fiets).
  • Bart Debbaut: Voldoende parkeerplaatsen zijn echt een must. Hoe kom je naar de stad? Uit een enquête van de bevolking merkten we op dat slechts een marginaal percentage met het openbaar vervoer of de fiets naar de stadskern komen. Kijk naar Leuven. Dat is een voorbeeld van hoe het niet moet.
  • Marc Onclinx: In Leuven zie je ook dat de ingelegde shuttle bussen naar het centrum leeg zijn.
  • Bart Debbaut: En Leuven is dan nog een grote stad! De mensen blijven weg uit Leuven en Gent tegenwoordig. Tienen kan zich dat niet veroorloven. Ik ben niet tegen een groene golf die door de stad gaat, maar de Grote Markt moet wel vlot bereikbaar blijven.
  • Wim Bergé: De auto blijft nodig. Daarom moet er ook gezorgd worden voor die alternatieve parking.
  • Marijn Koppert: Er is wel wat parkeergelegenheid waar je 15 minuten gratis kan staan.

  • Carlo Joseph: Dat zou moeten worden uitgebreid tot 30 minuten. Mensen hebben onvoldoende tijd om ze ook zo snel beboet worden.
  • Luc Ardies: Dat principe van kort gratis parkeren is wel goed. Zo zorg je voor de rotatie die nodig is in je handelskern.
  • Wim Bergé: Het is trouwens uitzonderlijk dat een parking met de omvang als aan ‘De Kazerne’ zo goed als gratis is, en het is maar enkele meters wandelen van de belangrijkste winkelstraten. Dat is toch ook een grote troef , waar vind je dat nog? Daar moeten we ook aan vasthouden. Maar er moet bekeken worden: welke bezoeker staat op die parking? Welke circulatie is er?
  • Martine Ponsaerts: Ik vind daar nochtans geen parking meer na de ochtendspits. Na 08u30 is die parking volzet. Voornamelijk met personeel van de stad, het onderwijs en de handelaars zelf.
  • Bart Debbaut: Ik heb het al vaker aangehaald, maak van de voorste strook een blauwe zone. Mensen die in het centrum aan het werk zijn, zullen dan hun auto daar minder snel zetten, en dan hebben de potentiële klanten tenminste plaats.
  • Marijn Koppert: Ik ben hier de enige rond de tafel met een eigen parking, maar wij merken ook op dat de Carrefour parking gretig gebruikt wordt door werkende mensen. 80% van onze parking wordt gebruikt door niet-klanten, die er voor de hele dag komen staan. Er is bijzonder weinig rotatie. De primaire parkeerplaatsen voor de ingang zijn ingenomen door mensen met een aktetas, niet door onze klanten. Je kan stellen dat een bezoek aan Tienen start bij Carrefour. (lacht)
  • Carlo Joseph: De Tiense markt wordt onvoldoende benut. Ik kijk af en toe naar steden via Google Earth. In steden waar de markt leeg staat, merk ik ook op dat er geen goed draaiende markt is. Een stad die draait, heeft parking op de markt. Is een niet gevulde markt een mooie markt? Ik vind het nochtans ook leuk om wat passage te zien. En in de toekomst zijn dat toch allemaal ecologische wagens.

We kunnen het misschien aan de deelnemers van het debat vragen als test: Waar staat u nu geparkeerd?

  • Marijn Koppert: We kunnen het misschien aan de deelnemers van het debat vragen als test: Waar staat u nu geparkeerd?

Is er een clash te bemerken tussen ecologische en economische leefbaarheid?

  • Bart Debbaut: Niemand is tegen meer groen, maar het mag geen drempel zijn. Je moet het mensen niet moeilijk maken om de stad te bereiken. Als we naar Sint-Truiden kijken, dan zijn er niet minder parkeerplaatsen op de verbouwde Grote Markt maar zelfs verbeterde parkeerplaatsen. Als er geen parking is, is dit nefast voor de horeca. We moeten zorgen dat de mensen geen pleinvrees gaan krijgen op die grote lege markt van ons. Als mensen zien dat er niemand in zo’n zaak zit, zullen ze zelf ook niet geneigd zijn om er binnen te stappen.

We moeten zorgen dat de mensen geen pleinvrees gaan krijgen op die grote lege markt van ons.

  • Steven Janssens: Tienen heeft een zeer goede bereikbaarheid door de nabijheid van de E40, en de verschillende verbindingswegen naar andere steden. Er is dus veel beweging rond de stad en die auto’s vinden hun weg wel. Maar vinden de mensen wel wat ze zoeken in onze stad? De consument kan kiezen uit een zeer ruim aanbod. We moeten er dus voor zorgen dat het aanbod aantrekkelijk genoeg is om tot in de kern te komen.We kunnen de stad dan ook best indelen voor die instroom: welke winkels willen we waar in de stad? Als we dat weten, kan de stad ook potentiële zaakvoerders begeleiden om een zaak op te starten. Dan kan er slimmer geïnvesteerd worden.

 

Transcriptie: Evy Ceusters, Kim Rutten, Alain Van Den Broecke

Foto’s: Kobe Declerck, Britt Sterckx, Yana Vandeborne