21 maart 2018. Ik heb om 19u afgesproken met Sharina Degeest (van Basil Boutique, Basil Noir, en nog zoveel meer) aan de ingang van het Oud College Tienen. Voor de belangrijkste dingen in het leven lijk ik vaak te laat te komen of een laatbloeier te zijn (ik heb zelfs nog een melktand zitten die nooit gewisseld is…). Maar niet voor TienenTroef interviews! Ik sta een kwartier te vroeg aan de – helaas gesloten – schoolpoort te trappelen. Geduld is nooit mijn sterkste eigenschap geweest (zeker niet wanneer het nog verdorie koud is) en ik druk op goed geluk de bel van het zijpoortje in. Een onbekend gezicht gooit het raampje twee verdiepingen hoger open. Het onbekende gezicht krijgt verbaasde trekken wanneer hij het onverwachte bezoek ziet staan en mijn te blije maar tevens verbaasde kopje spot (wow, dit werkt niet enkel in films ofwat?). Ik probeer mijn gezicht – en dan voornamelijk mijn overenthousiaste glimlach – terug in de plooi te leggen om minder creepy over te komen en een pasje naar binnen te krijgen. Het lukt! Hashtag kleine gelukskes.

De onbekende blijkt een Antwerpenaar te zijn uit het Time Circus gezelschap, in Tienen verzeild vanwege hun missie om ons een heus Heldenland te bezorgen. Het Oud College is hun slaapzaal van dienst. Ik vraag terloops wat zijn indruk van Tienen is. De Antwerpenaar vertelt enthousiast dat Tienen heel anders is dan ‘t Stad, waar alles zo individueel verloopt (en ik onderdruk de neiging hem te melden dat Tienen toch ook echt wel een stad(je) is…). Hier zijn de mensen blijkbaar een stuk vriendelijker dan dat hij gewend is en krijgt hij heel wat goeiendags. Ik hoop dat ik zelf dan ook heb bijgedragen aan die goede indruk over Tienen. Ik denk toch dat ik mijn gezicht op tijd terug in de plooi heb gekregen daarstraks… . De Antwerpenaar verdwijnt  onze stad in wanneer Sharina aankomt. En ik waarschuw de bijna dertiger of dertigplusser met heel wat onuitgevoerde ambities en dromen nu al, je gaat haar misschien niet leuk vinden. Maar dat ligt dan helemaal aan jullie!

De Tiense wortels.

Sharina neemt mij mee naar de pop-up locatie van Basil Noir. Wanneer we de vroegere speelplaats oversteken, blikt ze terug op enkele herinneringen aan haar schooltijd hier in het Oud College. Sharina (bijna 24) is geboren en getogen in Tienen, later uitgeweken met haar mama en stiefpapa naar Hakendover en woont momenteel met haar partner in Binkom. Haar ondernemingsverhaal heeft op deze plek haar wortels en het voelt voor haar dan ook wat surreëel aan om hier haar eerste (fysieke) winkel als pop-up te openen. Alsof het zo hoort te zijn. Sharina volgde hier de opleiding economie-talen en haar vriendinnen lieten toen wel al eens lachend vallen dat ze ‘later’ vast en zeker haar eigen kledingzaak zou uitbaten. En over wortels gesproken, ze herinnert zich nog heel scherp dat de enige boom op de speelplaats het had begeven tijdens één van de lessen en het hele plein deed trillen. Een aankondiging van ‘College Davert’ (free podium voor zowel leerlingen als leerkrachten)? Of de voorbode van het einde van de school, zoals de val van de Witte Boom dat voorspelde voor Gondor in Lord of the Rings (nerd alert)? Aan ‘College Davert’ heeft Sharina in ieder geval heel wat leuke herinneringen overgehouden.

Onderneemster met een plan heel wat plannen.

Na haar middelbare loopbaan startte ze de opleiding marketing aan de KHL in Leuven, om daarna uit te wijken naar Antwerpen en één van haar passies – de wereld van de make-up – verder te kunnen ontwikkelen. Sharina volgde hiervoor een training tot make-up artieste aan de Make-up Designory Antwerpen. Vandaag combineert ze beide achtergronden in haar halftijdse job (lees: plan nummer 1) bij het Tiense bedrijf Nee Make Up Tienen, gerund door Katty Dierckens (vrouw van Bekende Tienenaar Steven Janssens, met Tiense kapperszaak Dilio, de Skibar, de toekomstige zomerbar mét zwembad in het Oud College,… op zijn palmares). Naast deze job is Sharina gestart als zelfstandige make-up artieste in bijberoep (lees: plan nummer 2) onder eigen naam. De opdrachten bestaan zowel uit professionele shoots, als het verzorgen van de make-up van bruidjes en andere particulieren. En wie denkt dat make-up enkel een vrouwenwereld is, think again!  Sharina heeft naar aanleiding van de Carrefour stickerboekjes van de Rode Duivels onze stoere voetballers van een laagje (matterende) make-up mogen voorzien.

“Naar aanleiding van de Carrefour stickerboekjes van de Rode Duivels heb ik onze stoere voetballers van een laagje (matterende) make-up mogen voorzien.”

Omdat het toch nog steeds kriebelde om iets met kleding te doen, maar een fysieke zaak heel wat meer risico en denkwerk met zich meebracht, is Sharina afgelopen november gestart met een eigen webshop: Basil Boutique (lees: plan 3). Heel wat eigen opzoekwerk en brainstormsessies met haar stiefpapa zijn aan dit project voorafgegaan. Hoe je een webshop maakt, het reilen en zeilen van het ‘op collectie gaan’, de aankoop van stock,… . Maar volgens Sharina wijst zich dat uiteindelijk allemaal wel wat uit. Ahum. Ik denk toch dat ze niet het alledaagse rode goedje door haar aderen heeft stromen, maar eerder het echte blauwe bloed: ondernemersbloed. Waar de naam Basil vandaan komt? Haar trouwe viervoeter liep rond met de gelijkaardige naam. Basil was dus een logische keuze, een naam met gevoel, maar evenzeer een naam die volgens vrienden en familie goed in de mond ligt. Niet onbelangrijk. Sharina zoekt voor haar webshop kwaliteitsvolle maar hippe kleding, handtassen en accessoires bij elkaar, met als doelgroep vrouwen tussen de 20 -35 jaar.

Plan 4: pop-up Basil Noir in het Oud College.

En nu zitten we het interview af te nemen in haar nieuwste project, de pop-up concept store Basil Noir, die ze samen met vriendin Noémie Peeters van Le Chat Noir – een andere Tiense webshop voor stationary producten – zal uitbaten. Een opportuniteit die beide dames niet door de vingers lieten glippen. Of ze het ‘gevaarlijk’ vindt om met een goede vriendin professioneel in zee te gaan? Voor Sharina was het niet meer dan logisch om dit avontuur met niemand anders dan Noémie te starten, ze delen dezelfde smaak en visie, begrijpen elkaars individuele passies en inzet. Sharina krijgt de vrijheid om opdrachten als make-up artieste aan te nemen en die interesse niet te laten verwateren (ook al wordt ze wel op een lager pitje gezet) en Noémie kan op haar beurt haar projecten als grafisch ontwerper uitwerken. De pop-up zal bij momenten dus moeten wijken, maar daarom is het ook handig de conceptstore met twee uit te baten. Sharina speculeert er ook over om die interesses af en toe net samen te laten komen in de pop-up, met mogelijk wat workshops in het verschiet.

Wanneer ik vraag welke stijl op de pop-up conceptstore kan geplakt worden, krijg ik bij Sharina een eerste frons te zien. Sharina kijkt rond in de pop-up (toen nog in de maak) en vertelt mij dat wat ik nu al kan zien hun stijl wat samenvat, al lijkt ze het vreemd te vinden een label op die stijl te kleven. En misschien is het dat net ook wat dit duo typeert. Ze laten zich inspireren en leiden door heel wat interesses die op één of andere manier mooi samenvallen, maar dat lijkt eerder een onbewust proces te zijn dat is aangevuld door een instinctief gevoel voor samenhang. We komen overeen dat de look wat Scandinavisch-industrieel aanvoelt. Witte muren die de oude gespikkelde klasvloer wat tempert, maar ook tot zijn recht laat komen, witte schapjes en rekjes, een witte zitbank met wat schapenvelletjes en kussentjes, een ruwe houten toonbank (gemaakt door de papa van Noémie), lichtbollen die zacht licht de ruimte in verspreiden en de felle en ongezellige TL-lampen vervangen… . Die laatste aanpassing zal een serieuze opluchting zijn voor heel wat klanten. Niemand kijkt graag in de spiegel wanneer elk vlekje, lijntje of walletje overduidelijk te zien is. Heel wat grote ketens begrijpen dat nog steeds niet, dus alvast een pluim voor Noémie en Sharina! Het metalen kledingrek aan de muur is in elkaar gelast door de partner van Sharina.

Het oog voor detail van beide vrouwen druipt nu al van de (op het moment van het interview) zo goed als lege rekken, nog te overladen met leuke hebbedingetjes. Ik snuif de sfeer alvast met volle teugen op en ben opgelucht dat de meeliftende verfgeur de weg naar de hersenpan niet heeft ingeslagen. Sharina en Noémie hebben nog een oud tafelonderstel komende uit het Oud College kunnen upcyclen, maar de rest is dus wel nieuw of van eigen makelij.

Er valt ook nog een quote op één van de ramen af te lezen: “No one is you, and that is your power”. Voor Sharina lijkt de inhoud van deze quote een vanzelfsprekendheid, ook al is de zin door Noémie gekozen. Opnieuw een voorbeeld van hoe goed de jonge vrouwen mekaar aanvoelen. Ik heb er toch eventjes bij moeten stilstaan, gezien ik de quote onlangs ook had gespot in de 3L Buurtkantine. Zijn wij dan intrinsiek echt allemaal zo verschillend of worden we toch meer geleid (of minstens beïnvloed) door de heersende stromingen? Kunnen we ons ‘zelf’ daar echt van afschermen en denken dat onze interesse/verlangens helemaal eigen zijn? Sharina en Noémie gaan alvast wel uit van die eigenheid die in ieder leeft en de kracht die daaruit kan geput worden. We hebben volgens hen een unieke zelf, niemand anders kan op tafel leggen en aanbieden wat elke persoon individueel in huis heeft. Verscheidenheid. Ze vinden het belangrijk trends te kunnen vatten in de professionele wereld, maar ze klakkeloos overnemen biedt geen meerwaarde. De vrouwen staan achter elk stuk dat ze voor de winkel hebben uitgekozen.

Wat zal je in Basil Noir kunnen terugvinden? Alles wat je op hun webshops kan aankopen en doorgaans zelfs nog een uitgebreider aanbod. Sharina vertelt ons dat op de webshop alle producten gefotografeerd dienen te worden, wat natuurlijk niet nodig is als er een fysiek punt voorhanden is. Soms is het dus makkelijker om alles gewoon uit te stallen in de pop-up. Er zal ook de mogelijkheid zijn om de bestelde pakketjes op te halen in de pop-up.

Leven in de brouwerij.

Wanneer ik pols naar haar favoriete eetadresjes en terrasjes, komt de tweede frons. Op dat gebied lijkt er volgens Sharina nog veel mogelijk in Tienen. Na schooltijd trokken ze vroeger naar Het Wiel om iets te drinken, maar veel gezellige terrasjes kan ze niet meteen voor de geest halen. Tot op heden is ze nog niet in Het Zwak Moment geraakt, omdat ze telkens de momenten lijkt uit te kiezen waarop dat café gesloten is. En dat is wel iets wat ze vaker tegenkomt in Tienen, vooral op zondag, gesloten adresjes. De stad kan volgens haar dus nog wel wat actiever worden. Sharina hecht ook veel belang aan de inrichting van eet-en drankgelegenheden, de 3L Buurtkantine springt voor haar dan wel in het oog, net zoals broodjeszaak Pipa’s, toprestaurant Melchior, en de warme vibes van Tothai.

Ze is er wel van overtuigd dat deze site alle potentieel heeft om heel wat leven in de stad te pompen en kijkt uit naar de zomer en de plannen voor die periode in het Oud College. Gezellige terrasjes, een buitenzwembad(je) van Dilio, de activiteiten van brouwerij Hoplinter en Costa Komma (Costa Hoppa), de verschillende winkeltjes, de tapas van Pincho,… . Alle ingrediënten om er een heerlijke tijd van te maken. Ook de opstelling van de gebouwen met de centrale speelplaats zorgen voor de nodige sfeer en nieuwsgierigheid. Verder komt Sharina graag in de kleinere winkels in Tienen, de boetiekjes zoals Decadence en Envie, omdat daar ook nog heel wat authenticiteit te vinden is, een eigen verhaal wordt gebracht, er persoonlijk contact is met de klanten. Dingen die ze zelf ook in haar webshop probeert te brengen door bv. een mooi papiertje als verpakking te gebruiken, een bedankkaartje bij de bestelling te steken,… .

“Ik hoop dat het pop-up verhaal van het Oud College, ondanks het tijdelijke karakter, de start is van heel wat permanente zaken in Tienen.”

Sharina hoopt dat het pop-up verhaal van het Oud College, ondanks het tijdelijke karakter, de start is van heel wat permanente zaken in Tienen. De site kan fungeren als een testplatform om de ideetjes af te toetsen aan de realiteit. Ze beseft dat er in onze stad nog heel wat onbenutte kansen voorhanden liggen, hun conceptstore Basil Noir is daar een voorbeeld van. Er zijn al heel wat conceptstores in andere steden (zoals het nabije Leuven), maar in Tienen is dat een nieuw gegeven, waar toch een publiek voor is.

Wij wensen deze pittige dames alvast veel succes!

Auteur: Kim Rutten

Foto’s: Yana Vandeborne

Facebookpagina Basil Noir